بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  دوشنبه 23 تیر 1399
بروز شده: 22 تیر 1399
 
  کد خبر: 10734       تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1399 - 11 ماه رمضان 1441









 









 

«سبب ماندگاری و اعتلای اسلام»
سلسله بیانات مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیرازی در شب های ماه مبارک رمضان 1441 «شب ششم»


 
با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در شب های این ماه عظیم به بیان معارفی در خصوص این ماه مبارک می پردازند که به صورت زنده از طریق شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی پخش می شود. مشروح شب ششم بیانات معظم له به شرح زیر می باشد:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین

ماجرای صفوان بن امیه در دو جلسه قبل مطرح شد. او از مشرکان مکه بود و چنان که از ماجراها و احوالاتش برمی‌آید و تاریخ زندگی‌اش ثبت کرده است می توان او را از مهم‌ترین و فعال‌ترین افرادی دانست که بر ضد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله جنگ‌افروزی می کردند. صفوان به جنگ‌افروزی بر ضد آن حضرت اکتفا نکرده، بلکه جنگجویان را با پول و اسلحه برای رویارویی با رسول خدا صلی الله علیه وآله تأمین و مشرکان را برای جنگ با آن حضرت تشویق و تحریک می کرد.

جنگ بدر نخستین جنگ مشرکان بر ضد رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله بود. در این جنگ پول های کلانی برای رویارویی با پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله جمع شد که ابوسفیان، ابوجهل و دیگران در تأمین هزینه آن سهیم بودند. در تاریخ نوشته اند که صفوان پانصد دینار برای حمایت و پشتیبانی از جنگ بدر کمک کرد و این مبالغ معادل قیمت یک گله تشکیل شده از هزار رأس گوسفند بود. گفتنی است که رسول خدا صلی الله علیه وآله یک دینار به «عروه بارقی» دادند که برای ایشان گوسفندی برای قربانی بخرد و او با یک دینار دو گوسفند خرید.

چنان که پیش از این بیان شد صفوان بن امیه پول و اسلحه می داد و افراد را برای جنگ با رسول الله صلی الله علیه وآله تشویق می کرد و همزمان شاعران را از پول و ثروت خود بهره مند می کرد تا با اشعار خود دشمنان را بر ضد پیامبر خدا صلی الله علیه وآله شورانده و تحریک کنند و آنان با تمام توان با ایشان بجنگند. با تمام این تفاصیل، اندکی پس از فتح مکه توسط پیامبر صلی الله علیه وآله، صفوان به حضور ایشان رسید و مسلمان شد. فرزندان و نوادگان او مسلمان شدند و نوادگانش در شمار اصحاب امامان معصوم علیهم السلام درآمدند. البته آنان نه از اصحاب ثقه امامان بلکه از جمله آنان بودند. فرزند صفوان عبدالله نام داشت و پسر او نیز به نام عبدالله بود.

وی که تمام تلاش و دارایی خود را برای از میان برداشتن پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و اسلام به کار گرفت پس از فتح مکه خدمت حضرت رسید و با دیدن برخورد و رفتار و روی گشاده و مهربان ایشان مسلمان شد.

کار فرهنگی بر ضد پیامبر صلی الله علیه وآله یکی از کارهای صفوان بود. در این معنا سهیل بن عمرو شاعری بود که از صفوان پول می گرفت و تشویق می شد تا بر ضد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله اشعار تحریک آمیز بسراید و دشمنان را به جنگ با حضرتش تشویق کرده و در نتیجه آنان را به میدان جنگ با حضرت محمد بن عبدالله صلی الله علیه وآله گسیل دارد. رسول اکرم صلی الله علیه وآله با هیچ یک از شاعرانی که با اشعار خود تحریک هایی بر ضد ایشان داشتند برخورد منفی نکرد. به یک سخن برخورد پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله با صفوان در فتح مکه یک معجزه شکوهمند بود.

در منابع تاریخی معروف و همچنین در کتاب شریف بحارالأنوار علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه آمده است که اصحاب پیامبر صلی الله علیه وآله صفوان و ابوسفیان و دیگرانی را احضار کردند تا آنان را به جهت رفتار و عملکردشان نکوهش و سرزنش کنند؛ چراکه رسول خدا صلی الله علیه وآله با آنان رفتار و برخورد منفی نداشتند. لذا در صدد این کار برآمدند و به هر حال چندین نفر از اصحاب آن بزرگوار آن ها را احضار کردند. صفوان و ابوسفیان و دیگرانی که احضار شده بودند به مجرد وارد شدن به محضر رسول الله صلی الله علیه وآله با روی گشاده و لبخند معروف و دیر آشنای حضرتش روبرو شدند، با آنکه آنان همچنان مشرک بوده و ایمان نیاورده بودند. حضرت به آن ها فرمودند: قصه من و شما داستان یوسف پیامبر و برادرانشان است و من همانی را به شما می گویم که حضرت یوسف خطاب به برادرانش بیان داشت و گفت: «لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ؛ امروز بر شما سرزنشی نیست».

اصحابی که آنان را احضار کرده بودند با دیدن این تعامل پیامبر صلی الله علیه وآله دم بر نیاورده و سخنی نگفتند. در واقع همین شیوه ها و برخوردهای رسول خدا صلی الله علیه وآله بنیان اسلام را پی نهاد و آن را استوار کرد و استحکام و ماندگاری بخشید. به همین دلیل قرآن کریم درباره شیوه و چگونگی ورود و گرایش مردم به اسلام می فرماید: «وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا؛ و ببینی که مردم دسته دسته در دین خدا در آیند».

فتح مکه خاستگاه ترقی اسلام

موج اسلام گرایی و مسلمان شدن مردم عمدتاً پس از فتح مکه به وجود آمد و آن، هنگامی بود که همگان رحمت اسلامی را به چشم دیده و لمس و حس کردند. عده‌ای از اصحاب ضمن بیان بدکاری و اشعار سهیل بن عمرو که مسلمانان بسیاری از جمله حضرت حمزه سیدالشهدا علیه السلام را با همداستان شدن با سران شرک به شهادت رساندند، به حضرت گفتند: خوب است که با وی برخورد کنید. با توجه به اینکه سهیل بن عمرو هنوز ایمان نیاورده و مسلمان نشده بود از پیامبر صلی الله علیه وآله خواستند که اجازه دهند دو دندان پیشین او را بشکنند تا دیگر نتواند چنان که باید رسا و زیبا سخن بگوید و به پیامبر صلی الله علیه وآله بی‌حرمتی و زبان‌درازی کند، اما ایشان نپذیرفتند و اجازه این کار را ندادند.

به راستی می توان در تاریخ، کسی را سراغ داشت که این‌گونه با دشمن برخورد کرده و آنان را به راه آورده باشد؟ البته همه دشمنان پیامبر خدا صلی الله علیه وآله به راه نیامده و در مسیر درست قرار نگرفتند و برخی به ظاهر مسلمان شدند ولی دشمنی خود را پنهان داشته و در درون کینه‌ورزی و دشمنی می کردند. آنچه بایسته و شایسته توجه است این که با این روش و خلق و خوی والای پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله اسلام پا گرفت و راه و مسیر خود را ادامه داد. قرآن کریم روش و منش و سیره رسول الله صلی الله علیه وآله را توصیف کرده و درباره حضرتش می فرماید: «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ؛ قطعاً برای شما، رسول خدا سرمشقی نیکوست».

پیامی به جامعه بشری

جامعه بشری باید پیامبر خدا صلی الله علیه وآله را با این همه گرفتاری های گوناگون و همه‌جانبه الگوی خود قرار دهند و در حد توان روش و منش ایشان را در پیش گیرند. البته در این معنا مسلمانان به ویژه جوانان غیرتمند مسلمان باید این فرهنگ پیامبر صلی الله علیه وآله را در همه ابعادش، در عرصه جنگ و صلح و مردم‌داری وجه همت خود قرار دهند و با «البلاغ المبین؛ رساندن روشن و بدون ابهام» آن را به همه جهان برسانند. به دیگر سخن به نحوی این مطالب را به مردم برسانند تا بر همگان اتمام حجت شود و به باور بایسته و مطلوب برسند.

ای کاش سران کشورهای اسلامی و حاکمان اسلامی این آموزه های عملی پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله را در دستور کار خود قرار دهند و از این رهگذر بهترین مبلّغ و مروّج اسلام شوند.

خدای متعال به لطف خود همگان را هدایت فرماید و به تدریج کوتاهی هایی که در گذشته صورت گرفته جبران و فرهنگ اسلام در گفتار و کردار به جهانیان ارائه شود، باشد که دنیا با این فرهنگ و لوازمش آشنا شود و گرفتاری های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و اعتقادی از جوامع بشری رخت بر بندد و تمام بندگان خدا نجات بیابند و جهان روی آرامش ببیند.
 
وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین
 
صفحه اصلی نسخه مناسب چاپ ارسال به دوستان ذخیره نشانی
فرستنده Email
نظر شما
کد امنیتی
 

نظرات کاربران: (0 نظر)
 
 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG