بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  سه‌شنبه 24 مهر 1397
بروز شده: 24 مهر 1397
 
  کد خبر: 7568       تاریخ انتشار: 30 شهریور 1397 - 11 محرم الحرام 1440









 









 

خلاصه بیانات حضرت آیت الله العظمی شیرازی در شام غریبان 1440 در اجتماع عظیم عزاداران حسینی


در شامگاه پنجشنبه دهم محرم الحرام 1440 هجری قمری (29 شهریور 1397) مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله با حضور در جمع عزاداران حسینی به ایراد سخن پرداخت.

در این شب خیل کثیر عزاداران با گردهمایی در بیت مرجعیت و فقاهت در شهر مقدس قم آمده بودند تا برای ساعتی در محضر مرجع بزرگوارشان باشند و با گوش سپردن به فرمایشات ایشان فرامینی را از مکتب حسینی بیاموزند.

آیت الله العظمی شیرازی دام ظله سخنان خود را با عرض تعزیت به پیشگاه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به مناسبت فرارسیدن عاشورای حسینی آغاز کردند و فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم

«عظم الله اجورنا واجورکم بمصابنا بسیدنا الحسین علیه الصلوة والسلام وجعلنا وایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد صلی الله علیه وآله».

امشب شب یازدهم محرم الحرام است. تا مغرب امروز همه چیز به پایان رسید. شیعیان عزیز در سراسر دنیا مشغول عزاداری در این دهه بودند. خوشا به حال آنان که در این عزاداری ها خسته شدند و خوشا به حال آنان که بیشتر خسته شدند. خوشا به حال آنان که در این عزاداری ها متحمل مشکلات شدند و خوشا به حال آنان که در این مسیر بیشتر دچار مشکلات شدند و خوشا به حال آنان که در راه حضرت سیدالشهدا علیه السلام در این روزها زخمی و یا کشته شدند؛ چراکه خدای متعال فرموده است: «هم درجات عندالله».

بنده به عنوان وظیفه شرعی خود برای همه این عزیزان دعا می کنم تا خدای متعال بیش از پیش سعادت دنیا و آخرت را نصیب همه آنان کند.

سپس به محضر رفیع و منیع حضرت ولی عصر علیه السلام که بیش از هزار سال است در مصیبت جدشان عزادار هستند و همچنین به همه مؤمنان این روز را تعزیت و تسلیت عرض می کنم.

آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در ابتدای سخنانشان به بیان عباراتی از زیارتنامه حضرت سیدالشهدا علیه السلام پرداختند و فرمودند:

در یکی از زیارت های امام حسین علیه السلام وارد شده است: «السلام علی المضام المستباح».

مضام به معنای مظلوم است. تمام ائمه علیهم السلام مظلومانه به شهادت رسیده اند و حتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف پس از برپایی عدالت و رحمت الهی به شهادت خواهند رسید. اما واژه المستباح مختص به حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و فقط و فقط در زیارت ایشان وارد شده است (زیارتی که از ناحیه مشرفه وارد شده است).

این واژه به معنای حلال و مباح است و همانطور که علما فرموده اند در این جمله به صورت مطلق آمده است. این یعنی دشمنان همه چیز حضرت سیدالشهدا علیه السلام اعم از کشتن، اموال، سب، تیرباران کردن، شمشیرزدن، نیزه زدن، لگد زدن و... را حلال و مباح اعلام کردند که این مورد مختص به ایشان است.

و البته تنها یک جنایت در کربلا رخ نداد و آن تعرض به بانوان بود که آن هم به معجزه و اراداه الهی بود. قاتلان حضرت سیدالشهدا علیه السلام خود را مسلمان می دانستند و به نماز و حج و... پایبند بودند اما به قتل ایشان مبادرت ورزیدند که این نشان از اسلام دروغین آنان دارد.

آنان تمام جنایات را در کربلا در حق اهل بیت و بانوان و دختران همراه حضرت سیدالشهدا علیه السلام مرتکب شدند و همانطور که گفته اند اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آنان را به آزار دادن امام حسین علیه السلام سفارش می کردند، بیش از این مرتکب جنایتی نمی شدند، با این حال به معجزه الهی به بانوان تعرض و دست درازی نکردند اما آنان را مورد شکنجه قرار دادند و اگر بیشتر از این جنایتی نکردند، از قدرتشان خارج بود. این معنای مستباح است.

معظم له در ادامه پرسش گونه فرمودند: با همه اینها سؤال این است که چرا امام حسین علیه السلام مستباح شدند؟ چرا جان و مالشان حلال اعلام شد؟ سبب این جنایات و ریشه آن چه بود که در مقاتل آمده است: «اِزْدَلَفَ اِلَیه ثلاثونَ اَلفَ رَجُلٍ یزَعمونَ أنَّهم مِن هذِهِ الأُمَّةِ، کُلٌّ یتقرَّبُ الَی اللهِ عزَّوجلَّ بِدَمِه؛ سی هزار مردِ (جنگجو) که همه ادعای مسلمانی می کردند پیرامون او را گرفتند و هر یک برای ریختن خون حضرتش به خدای متعال تقرّب می جستند» (بحارالأنوار، ج٢٢، ص٢٧٤).

در روایت آمده است که در قعر جهنم چاهی است که اهل جهنم از باز شدن دروازه آن، در عذاب می شوند. در آن چاه صندوقی قرار دارد که ریشه تمام عذاب ها در آن است. در آن صندوق 14 نفر وجود دارند که یکی از آنان معاویه است. به راستی معاویه که بود؟ معاویه کسی است که اگر امروز برخی با ذکر «لا إله إلا الله» افرادی را به آتش می کشند یا زنده در گور می کنند و یا سر می برند، سرمنشأ این جنایات معاویه است. او در مدت 20 سال حکومتش جنایات بزرگی مرتکب شد و فرهنگی بر ضد فرهنگ اهل بیت علیهم السلام به وجود آورد که همگان مخصوصاً جوانان را به مطالعه تاریخ و آشنایی با این فرهنگ سفارش می کنم.

آیت الله العظمی شیرازی ادامه دادند: از جنایاتی که معاویه مرتکب شد این بود که به مدت 20 سال در تمام بلاد اسلامی در خطبه نماز جمعه به امیرمؤمنان، حضرت فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین علیهم السلام سب می شد.

در این خطبه ها انواع اهانت ها و تهمت ها به این انوار مقدسه روا داشته می شد تا حدی که مردم گمان می کردند پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به جز بنی امیه خویش و قوم دیگری نداشته و این نشان از قدرت فرهنگی باطل معاویه بود که حتی تا بعد از بنی امیه ادامه یافت.

شیعیان در طول تاریخ در اقلیت و تحت ظلم و فشار بوده اند. تا حدی که حتی در کربلا اگر کسی به یزید بن معاویه سب می کرد، به زندان می افتاد.

اما خوشبختانه در عصر کنونی فضا به گونه دیگری است و جهان از آزادی بیشتری برخوردار است. سؤال من این است که ای شیعیانِ امیرمؤمنان، چه زمانی باید چهره واقعی این ظالمان به دنیا نشان داده شود؟! این مسئولیت بر عهده چه کسی است؟!

مرجع عالیقدر در ادامه به عاقبت خفت بار مبارزه کنندگان با شعائر حسینی پرداختند و فرمودند: چه کسی باید برای مکتب اهل بیت علیهم السلام فرهنگ سازی کند (در حالی که دشمنان برای عقیده باطل خود این کار را کرده اند). یاسین الهاشمی کسی بود که به شدت با شعائر حسینی مبارزه کرد و در زمان حکومتش علناً جزوه هایی بر ضد حضرت امام حسین علیه السلام به چاپ می رساند اما در آخر با خفت از دنیا رفت.

من به همگان توصیه می کنم که بررسی کنند و ببینند کسانی که به یکی از شعائر حسینی یا برپا کنندگان آن تعدی کرده اند در عاقبت به چه سرنوشتی دچار شده اند.

از روایات اهل بیت علیهم السلام اینگونه بر می آید که نه تنها کسانی که به این دستگاه ظلم می کنند یا در مورد این دستگاه منفی بافی می کنند، بلکه آنانی که در مورد دستگاه سیدالشهدا علیه السلام کوتاهی کنند و با وجود قدرت و توانایی، به این دستگاه کمک و یاری نرسانند دچار خذلان شده، خدای متعال نسبت به آنان بی تفاوت خواهد شد و آنان را یاری نمی کند.

جریان امام حسین علیه السلام فوق العاده حساس است و کسانی که می توانند به این دستگاه یاری برسانند اما کوتاهی کنند، در دنیا و آخرت به ذلت دچار خواهند شد.

خدای متعال در عذاب ظالمان عجله نمی کند و به حساب آنان در آخرت رسیدگی می کند. اما در مورد دستگاه حضرت سیدالشهدا علیه السلام خدای متعال شتاب می کند و کارشکنان را در همین دنیا عقوبت خواهد کرد؛ چراکه خدای سبحان دستگاه ایشان را توأم با اثر وضعی قرار داده است.

ایشان خطاب به اقامه کنندگان شعائر حسینی فرمودند: جوانان عزیز و برپا دارندگان شعائر حسینی از مبارزه ظالمان در دل هراس راه ندهند؛ چراکه هرگونه رنج و محنتی در این راه سعادت دنیا و آخرت است و خدا و اهل بیت علیهم السلام وعده داده اند که برایش جبران کنند.

تمام دنیا باید بدانند امام حسین علیه السلام که بود و چرا کشته شد و قاتلان ایشان چه کسانی بودند و چرا امام حسین علیه السلام را کشتند.

باید هزاران کتاب در این زمینه نگاشته شود تا جهان با حضرت امام حسین علیه السلام و قیام ایشان آشنا شوند. این وظیفه امروز ماست.

شیعیان مخلص گذشته یک قدم از عقاید شیعه عقب نشینی نکردند و در این راه جان خود را نثار نمودند. حال نوبت ماست که در این راه انجام وظیفه کنیم. آزار و اذیت های روزگار ما در حدّ آزارهای گذشته نیست پس با جان و دل آن را تحمل و شعائر مقدس حسینی را به جهان معرفی کنید.

در روزگار فعلی کم و بیش از آزادی ها و امکانات روز مانند ماهواره ها برای تبلیغ و معرفی شعائر حسینی استفاده شده است اما این مقدار کم است. انسان باید در راه امام حسین علیه السلام سختی ها را تحمل کند. گذشتگان در این راه جان و مال و... خود را از دست دادند اما امروز اینگونه نیست و باید از فرصت استفاده کرد.

امروز روز ادای مسئولیت از راه استفاده از آزادی ها و امکانات است و باید بطلان فرهنگ اموی به دنیا شناسانده شود.

باید دنیا آگاه شود که معنای مستباح چیست و چه چیزی و چه کسانی سبب این مستباح شده بودند.

خون ها بر زمین ریخته شده تا این شعائر به دست ما رسیده است و ما باید آن را به دیگران منتقل کنیم و باز هم می گویم که فعالیت های انجام شده در این راه کم است.

آیت لله العظمی شیرازی در بخش دوم سخنان خود به مسأله زیارت اربعین پرداختند و فرمودند: مسأله دیگر زیارت اربعین است که باید در این راه تلاش شود. نباید کسی در زمینه اربعین حسینی کوتاهی کند. مبادا کسی بگوید به زیارت رفتن من چه تأثیری دارد چراکه زیارت اربعین نشانه ایمان است.

از تبلیغات فرهنگی در ایام اربعین حسینی غافل نشوید. هر کسی در حدّ توانش در این مسیر تلاش کند ولو به اندازه آموزش اصول دین به زائران باشد.

همچنین باید در راه تسهیل زیارت اربعین تلاش شود تا همگان به این سعادت نائل آیند. برای این امر جوانان باید حتی به دیدار مسئولان حکومتی بروند و یا هر فعالیت دیگری را که نیاز است انجام دهند و بدانید هرگونه کوتاهی در راه تسهیل زیارت اربعین خذلان دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت.

باید تمام وسایل رفاهی برای زائران اربعین تأمین شود. فقرا در راه استقبال و پذیرایی از زائران از امتحان خود سربلند بیرون آمدند و حال نوبت اغنیا است تا با تأمین چندین هزار هتل، محل اسکان زائران را تأمین کنند.

گرفتن ویزا از زائران امام حسین علیه السلام هیچ معنایی ندارد. این را بدانید که روزی اخذ ویزا و گذرنامه برای زیارت امام حسین علیه السلام برداشته می شود، و این امر حتمی و قطعی است. اما چرا این اتفاق در زمان ما رخ ندهد؟ چرا چنین سعادتی از دست مسئولان زمان ما برود؟!

مسئولان باید خودشان کاری کنند تا زیارت اربعین امام حسین علیه السلام به بهترین نحو و با تمام تسهیلات برگزار شود و خود را از این سعادت محروم نکنند.

امیدوارم روزی برسد که تمام حکومت های دنیا اخذ ویزا و گذرنامه را برای زیارت امام حسین علیه السلام لغو کنند و این سعادت را برای خود تحصیل نمایند.
 
وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین
 
صفحه اصلی نسخه مناسب چاپ ارسال به دوستان ذخیره نشانی
فرستنده Email
نظر شما
کد امنیتی
 

نظرات کاربران: (0 نظر)
 
 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG